Rendszerüzenet

Kutyás terápia

Állatasszisztált terápia

Intézményünkben 2010. szeptembere óta tartunk kutya által asszisztált terápiát, heti több órában, differenciált csoportokban.

A kutyásterápia a szoros ember -állat közti kötődést használja fel a fejlesztés integrált részeként. Az állat a tanulót minden síkon megszólítja: - érzelmi, -szociális, - motoros, -kognitív.

Komplex fejlesztést tudunk megvalósítani a kutyás foglalkozások keretében. Az érzékelés-észlelés, figyelem, kommunikáció, nagymozgások, valamint finommotorika területein túl fejlődik az énkép, én-tudat, és a szociális képesség.

A foglalkozásokon alkalmazott gyakorlat csoportok:

  • A beszéd és kommunikációs készség aktivizálása. A kapcsolatteremtő- készség, a verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztése, aktív és passzív szókincs gyarapodása, a kezdeményezőkészség növelése
  • Szomatikus és taktilis ingerek adása
  • Vizuális-taktilis integrációt fejlesztő játékok
  • Taktilis, vizuális, akusztikus ingerekre adaptált motoros válasz kialakítása
  • Vizuális követésre irányuló feladatok
  • Finommotorikát fejlesztő játékok
  • Vesztibuláris egyensúly ingerlése
  • Kognitív fejlesztés
  • Szociális interakció fejlesztése

Kiemelt feladatok, célok a terápia során:

  • Vidám, felszabadult légkör teremtése.
  • Folyamatos motiválás, a kutya, mint motivációs társ jelenléte a terápiákon.
  • Önindított mozgások elősegítése, spazmus oldása, relaxáció, izomlazítás a kutya segítségével.
  • Kezdeményezzen és tartson fent kontaktust a kutyával, a segítőkkel, a terapeutával, társaival.
  • Fejlődjön a kommunikáció, a kifejezőképesség.
  • Aktív – passzív szókincs bővítése.
  • Ismeretek gyarapítása az állatokról, felelős állattartásról, használt eszközökről, tapasztalati, élményszintű tanulás menjen végbe a terápia során.
  • Önismeret, magabiztosság fejlesztése, kooperáció fejlesztése a kutyával, felnőttekkel, társakkal.

 

Az állat érzelmileg mindenképpen megérinti a tanulót, kapcsolatfelvételre készteti, érzelmi reakciókat vált ki. A kutyával való közvetlen érintkezés stressz csökkentő hatása révén, normalizálódik a vérmérséklet, a vérnyomás, a légzés és a pulzusszám, így oldottabb és nyugodtabb állapotba kerül a tanuló. A görcsös izmok ellazulnak, a figyelme fokozódik. Olyan élményekkel gazdagodnak, melyeket a hétköznapi életben nem élhetnek át. A terápia során fejlődik az önismeret, önkompetencia, mivel a súlyosan, halmozottan sérült gyermekek is megtapasztalhatják, hogy egy állat engedelmeskedik nekik, ők etethetik, itathatják, szőrét fésülhetik, stb., ezáltal végre ők gondoskodhatnak valakiről, nemcsak őket gondozzák.

Ösztönzően hat a kutya jelenléte a tanulóra, észrevétlenül a játék kedvéért, jelentkezik és fejlesztések aktív résztvevője, elősegíti a feladatra való figyelmének az összpontosítását, így a tanulásra jobban motivált, nagyobb eredményeket érhet el. A foglalkozásokon nagyon fontos az érzelmi intelligencia, a biztonságérzet és a kiegyensúlyozottság megteremtése, fejlesztése.

 Az évek során jól működő team alakult ki az együtt dolgozó szakemberekből: gyógypedagógus, konduktor, terápiás kutya felvezetők, gyógypedagógiai asszisztensek közreműködésével.