Kutyás terápia
Állatasszisztált terápia
Intézményünkben 2010. szeptembere óta tartunk kutya által asszisztált terápiát, heti több órában, differenciált csoportokban.
A kutyásterápia a szoros ember -állat közti kötődést használja fel a fejlesztés integrált részeként. Az állat a tanulót minden síkon megszólítja: - érzelmi, -szociális, - motoros, -kognitív.
Komplex fejlesztést tudunk megvalósítani a kutyás foglalkozások keretében. Az érzékelés-észlelés, figyelem, kommunikáció, nagymozgások, valamint finommotorika területein túl fejlődik az énkép, én-tudat, és a szociális képesség.
A foglalkozásokon alkalmazott gyakorlat csoportok:
- A beszéd és kommunikációs készség aktivizálása. A kapcsolatteremtő- készség, a verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztése, aktív és passzív szókincs gyarapodása, a kezdeményezőkészség növelése
- Szomatikus és taktilis ingerek adása
- Vizuális-taktilis integrációt fejlesztő játékok
- Taktilis, vizuális, akusztikus ingerekre adaptált motoros válasz kialakítása
- Vizuális követésre irányuló feladatok
- Finommotorikát fejlesztő játékok
- Vesztibuláris egyensúly ingerlése
- Kognitív fejlesztés
- Szociális interakció fejlesztése
Kiemelt feladatok, célok a terápia során:
- Vidám, felszabadult légkör teremtése.
- Folyamatos motiválás, a kutya, mint motivációs társ jelenléte a terápiákon.
- Önindított mozgások elősegítése, spazmus oldása, relaxáció, izomlazítás a kutya segítségével.
- Kezdeményezzen és tartson fent kontaktust a kutyával, a segítőkkel, a terapeutával, társaival.
- Fejlődjön a kommunikáció, a kifejezőképesség.
- Aktív – passzív szókincs bővítése.
- Ismeretek gyarapítása az állatokról, felelős állattartásról, használt eszközökről, tapasztalati, élményszintű tanulás menjen végbe a terápia során.
- Önismeret, magabiztosság fejlesztése, kooperáció fejlesztése a kutyával, felnőttekkel, társakkal.
Az állat érzelmileg mindenképpen megérinti a tanulót, kapcsolatfelvételre készteti, érzelmi reakciókat vált ki. A kutyával való közvetlen érintkezés stressz csökkentő hatása révén, normalizálódik a vérmérséklet, a vérnyomás, a légzés és a pulzusszám, így oldottabb és nyugodtabb állapotba kerül a tanuló. A görcsös izmok ellazulnak, a figyelme fokozódik. Olyan élményekkel gazdagodnak, melyeket a hétköznapi életben nem élhetnek át. A terápia során fejlődik az önismeret, önkompetencia, mivel a súlyosan, halmozottan sérült gyermekek is megtapasztalhatják, hogy egy állat engedelmeskedik nekik, ők etethetik, itathatják, szőrét fésülhetik, stb., ezáltal végre ők gondoskodhatnak valakiről, nemcsak őket gondozzák.
Ösztönzően hat a kutya jelenléte a tanulóra, észrevétlenül a játék kedvéért, jelentkezik és fejlesztések aktív résztvevője, elősegíti a feladatra való figyelmének az összpontosítását, így a tanulásra jobban motivált, nagyobb eredményeket érhet el. A foglalkozásokon nagyon fontos az érzelmi intelligencia, a biztonságérzet és a kiegyensúlyozottság megteremtése, fejlesztése.
Az évek során jól működő team alakult ki az együtt dolgozó szakemberekből: gyógypedagógus, konduktor, terápiás kutya felvezetők, gyógypedagógiai asszisztensek közreműködésével.